~ Tuhanku, permudahkanlah segala urusanku. Limpahi daku dengan rahmat dan keredhaanMu. Berikanlah kekuatan untukku menempuh segala ujian daripadaMu melalui kesabaran yang tiada terbatas. Tetapkanlah imanku hanya pada jalanMU.. di dunia dan di akhirat.. amiin.. ~

Tuesday, August 19, 2008

CERITA Puteri KecilKu

dari jauh kulihat dia berlari menuju ke arahku. laju langkah kecilnya membuatkan aku tersenyum sendiri. aku tetap berdiri di situ.. menanti huluran dan pelukan tangannya seperti selalu. sebaik sampai di depanku, tanpa berlengah tangan kecil itu terus memelukku erat seakan tidak mahu melepaskan.

bening wajah itu mendongak memandangku. mata kami lalu bersatu dalam diam. kuperhatikan mulus wajah di depanku itu. ada kesayuan dalam sinar matanya. ada sendu yang bermukim di bibir kecil itu, lantas melontarkan kata..

“cikgu.. kenapa cikgu tak ajar puteri lagi?”

“puteri nak belajar dengan cikgu. bila cikgu nak ajar puteri lagi?”

wahai puteri kecilku.. apa yang harus kukatakan padamu yang masih belum mengerti rencah hidup ini. apa yang harus kubicarakan pada anak sekecil itu. dayaku terantai. lidahku kelu. yang termampu.. kupandang wajahnya dengan jawapan sebuah senyuman.

“puteri nak belajar dengan cikgu ye? nanti cikgu ajar ye tapi bukan sekarang...”

puteri kecilku itu terpaksa kuberikan jawapan sebuah pembohongan. bukan hanya memujuk hati kecilnya tapi juga untuk memujuk hatiku sendiri.

pelukannya terurai tapi matanya masih lagi menagih harapan dariku. perlahan.. puteri kecilku itu mengatur langkah kecilnya meninggalkan aku yang masih setia memerhati langkahnya. dan tanpa kusangka, puteri kecilku menoleh memandang ke arahku.. menghadiahkan senyuman kecilnya dan meninggalkan aku dengan lambaiannya. dari jauh kulihat senyum dan tawa puteri kecilku itu bersama gelak dan tingkah kawan-kawannya.

No comments: