~ Tuhanku, permudahkanlah segala urusanku. Limpahi daku dengan rahmat dan keredhaanMu. Berikanlah kekuatan untukku menempuh segala ujian daripadaMu melalui kesabaran yang tiada terbatas. Tetapkanlah imanku hanya pada jalanMU.. di dunia dan di akhirat.. amiin.. ~

Monday, August 4, 2008

Doa Seorang Kekasih...

Bismillah....

Tuhanku
seandainya telah Kau catatkan dia milikku
tercipta untukku
dekatkanlah hatinya dengan hatiku
titipkanlah kemesraan antara kami
agar kebahagiaan ini kekal abadi
seiringkanlah kami
mengharungi kehidupan yang luas ini
ke tepian yang sejahtera.

Tetapi Tuhanku Yang Maha Pengasih
seandainya telah Kau takdirkan
dia bukan milikku
bawalah dia jauh dari pandanganku
luput dari ingatanku
dan peliharalah diriku dari kekecewaan
serta Tuhan Yang Maha Mengerti
berilah aku kekuatan
melontarkan bayangannya ke dada langit
hilang bersama senja nan merah dan kegelapan awan
agar aku bisa bahagia walaupun tanpa drinya.

Dan Tuhan Yang Tercinta
gantikanlah yang telah hilang
tumbuhkanlah kembali yang telah patah
meskipun tidak sama dengan dirinya
biar sekuat manapun aku mencintai dirinya
kupohon agar Tuhan melenyapkan perasaan ini
sekiranya kau ditakdirkan bukan untukku
dan bukan milikku.

Tetapi...
seandainya engkau ditakdirkan untukku
kumohon agar takdir memperkuatkan lagi
cintamu padaku
seperti mana kuatnya aku mencintaimu.

Andainya kita ditakdirkan bahagia
bersyukurlah...
andainya kita disuratkan kecewa
bersabarlah...
sesungguhnya kita di bawah kuasa Yang Esa.


(aku benar-benar lupa di manakah alunan kemerduan doa ini pernah kudengar, namun... betapa indahnya bait-bait doa yang penuh ketulusan, kepasrahan dan keredhaan yang segalanya adalah dari-Nya dan untuk-Nya. Subhanallah...)

6 comments:

TokMa said...

Salam Kasih - tokma ingat nak lalu je, tapi tersinggah lak. Cantiknya doa tu..(muka tak malu) tokma nak pinjam doa tu bolehke!! (eeeeee..segannya mana nak sorok muka ni!!!)

ku tak sempurna said...

aku mmg selalu berdoa dgn doa ini. Alhamdulillah, Allah tunjukkan apa yg terbaik untukku. Dan w/pun aku kini sendiri, aku pasti ada yg terbaik untukku menanti. janji Allah itu pasti

Akak said...

Salam Kasih...

Hanya Allah yg akak mendengar rintihan dan luahan hati kita tanpa menilai kelebihan & kekurangan diri kita kerana Allah maha mengetahui dan maha adil..

Qasih said...

salam tokma... terima kasih sudi singgah ke laman qasih. doa ni bukan qasih punya. kalau tokma nak baca doa ni apa salahnya.. boleh je. doa ni bukan milik qasih cuma qasih suka pada tiap bait kata dalam doa ni.penuh kepasrahan dan keredhaan yang segalanya hanya untuk-Nya.

ku tak sempurna... sesungguhnya Dia Maha Mendengar dan Maha Mengetahui apa yang terbaik untuk kita sebagai hamba-Nya.

akak... kasih kita pada-Nya banyak kekurangan tapi limpahan kasih-Nya untuk kita tidak ternilai banyaknya. Sesungguhnya.. Dia lah kasih yang SATU.

KAKTINY said...

salam qasih..

itu antara bait doa yang kaktiny baca dlm istikaharah masa :

1) menanti seseorang (tak dpt akhirnya..)
2) memutuskan utk bersama abang (alhamdulillah ketemu juga jodoh bersama)

Alhamdulillah Allah bagi petunjuk-Nya..

dan seseungguhnya Dia Maha Mengetahui...

Qasih said...

kaktiny... doa ini indah dan seindah itulah laluan takdir yang telah Allah tetapkan untuk kita...