~ Tuhanku, permudahkanlah segala urusanku. Limpahi daku dengan rahmat dan keredhaanMu. Berikanlah kekuatan untukku menempuh segala ujian daripadaMu melalui kesabaran yang tiada terbatas. Tetapkanlah imanku hanya pada jalanMU.. di dunia dan di akhirat.. amiin.. ~

Tuesday, February 2, 2010

DoA

Ya Allah Ya Tuhanku
kiranya ilmu yang kuberikan
kepada anak-anak didikku
adalah lahir dengan penuh keikhlasan
maka penuhilah dada mereka dengan ilmu
yang telah Engkau perkenankan.


Ya Allah Ya Tuhanku
kiranya pengorbanan masa
yang telah kuluangkan
adalah tulus kerana-Mu
maka berkatilah pengorbanan ini.


Ya Allah Ya Tuhanku
kerana sesungguhnya
Engkau yang Maha Mengetahui
maka permudahkanlah hamba-Mu ini
dalam mendidik dan membimbing mereka
ke arah nur-Mu yang satu.


Doa.. hanya itu yang termampu kuhadiahkan kepada mereka sebagai tanda kasihku dalam getar dan debar yang makin kuat menghuni tatkala memandang satu-persatu wajah-wajah polos di hadapanku. Sesungguhnya mereka belum mengenal mainan dunia. Mereka belum menjamah helah dan muslihat dunia yang tidak pernah mengenal erti kasihan. Mereka masih kecil dalam hijau yang masih segar.

Terkadang aku tertanya sendiri mengenang telatah mereka. Hati yang seharusnya putih dan belum tercalar tapi di mana silapnya. Terkadang agak sukar untuk dibentuk. Rona anak-anak sekarang yang tertitik hitam dalam hijaunya yang masih mentah. Salah siapakah? Masih aku tercari jawabnya dalam diam.. memerhati, menilai dan terus menekuni setiap tingkah dan laku mereka.

2 comments:

Din Khudri said...

aminnnnnn

Qasih said...

semoga diperkenankan.. insyaAllah.. :)