~ Tuhanku, permudahkanlah segala urusanku. Limpahi daku dengan rahmat dan keredhaanMu. Berikanlah kekuatan untukku menempuh segala ujian daripadaMu melalui kesabaran yang tiada terbatas. Tetapkanlah imanku hanya pada jalanMU.. di dunia dan di akhirat.. amiin.. ~

Tuesday, June 7, 2011

~ Terkongsi RaSa ~

Bermalas-malas bersama si kecil milik saudara sepupu menggamit tenang yang menyenangkan. Rengek si kecil dan nakal yang tak terkejar benar-benar menghiburkan sambil mendengar leter si umi yang keletihan melayan kerenah empat puteri.

Bercerita tentang saudara sepupu yang lain menjadikan kami.. jauh yang dekat. Walau di mana antara kami berada namun cerita-cerita yang tersampai seakan kami tidak pernah berjauhan. Itulah nilai kekeluargaan yang mendekatkan kami sebenarnya. Masing-masing dengan cerita yang terkongsi pada rasa yang sama. Pada akhirnya, segala berputar tentang kehidupan.

Hidup ini terlalu pantas berlari dalam putaran masa sehingga kadangkala tidak terkejar. Kita sering bercerita tentang kebahagiaan orang lain sehingga kita hampir terlupa tentang kebahagian sendiri. Kita simpati pada derita insan lain hingga kadang-kadang kita lupa yang kita juga mampu dan pernah terluka. Malah luka itu masih mengalir pedih tanpa dirawat.

Sememangnya hidup ini amat luar biasa aneh dalam jangkaan yang tidak terjangka. Hari ini mungkin saja terbina seratus persahabatan tapi pada saat yang sama juga hubungan itu boleh terputus tanpa sebarang alasan. Aneh bukan.. apabila ada hubungan yang terjalin tanpa nama tapi tetap kukuh sehingga ke akhir hayat. Sedangkan hubungan yang terjalin atas nama persahabatan, perkahwinan atau berikan apa sahaja nama.. mampu terlerai sepantas kerdipan mata.

Segalanya dalam rahsia Allah yang tidak terjangkau oleh fikir. Yang terbaik.. berikanlah kemaafan walau tanpa dipinta kerana kita mungkin lebih memerlukannya pada saat yang tidak terfikir oleh kita.

..kerana kemaafan juga adalah sebahagian daripada kehidupan. Ya, cuma sebahagian. Namun sebahagian itulah yang akan menjadikan hidup ini lebih bermakna...

2 comments:

Anonymous said...

comey nye juju..

Qasih said...

hmm.. memang comey.. sangat2 :)